23 kwietnia szkolna społeczność przyłączyła się do społeczno-edukacyjnej akcji Żonkile, której celem jest oddanie czci bohaterom powstania w getcie warszawskim i pielęgnowanie pamięci o tym wydarzeniu.
Nauczyciele zaproponowali uczniom tematyczne, odpowiednie dla wieku zajęcia z wykorzystaniem interesujących materiałów (literackich, filmowych i plastycznych) przygotowanych przez organizatora akcji, czyli warszawskie Muzeum POLIN.
Najmłodsi, ubrani w żółte koszulki, wykonali piękne żonkile – symbol pamięci o powstaniu. Ozdobili nimi szkolną scenę, zwracając uwagę wszystkich, że żółte kwiaty, które od anonimowego darczyńcy otrzymywał co roku w dniu wybuchu powstania w getcie jeden z jego przywódców – Marek Edelman, mają nam przypominać, że łączy nas pamięć, że nie możemy zapomnieć o bolesnych wydarzeniach z historii.
Starsi uczniowie spotkali się w patio, by poznać sześcioro Żydów, którzy wykazali się niezwykłą odwagą. Słuchając ich historii, które przedstawili ósmoklasiści, przekonali się, że odwaga niejedno ma imię. Panie polonistki zadbały, by uczniowie poznali historię powstania i poddali refleksji temat odwagi – i tej z czasów wojny, o której czytamy w podręcznikach do historii i w literaturze, i tej, której potrzebujemy na co dzień we własnym życiu.
Papierowe żonkile odpięte od szkolnego stroju, a przypięte do plakatów Marka Edelmana, Marysi Azjensztadt, Mary Berg, Emanuela Ringelbluma, Izraela Milejkowskiego i Nachuma Grzywacza pokazały, czyja odwaga, czyja historia zrobiła na uczniach największe wrażenie.
Przy szkolnej bibliotece pojawiła się też okolicznościowa gazetka. Maja Powrózek i Nikola Wojtyniak zaprezentowały też na scenie dwa wiersze o tragedii, jaka spotkała naród żydowski w czasie II wojny światowej.
To były potrzebne i wartościowe zajęcia, które pokazały, że warto żyć odważnie.