AKTUALNOŚCI
Uczniowie klasy 8b od klasy piątej w ramach lekcji języka polskiego i zajęć z wychowawcą. realizowali innowację pedagogiczną „Ciekawi świata. W podróży”. W każdej możliwej sytuacji poszerzali swe horyzonty i przekonywali się, że świat jest piękny oraz wart poznania. Przy okazji rozwijali polonistyczne umiejętności. Słowa: różnorodność, niepowtarzalność, zaskoczenie i poszukiwanie stały się kluczami do zajęć. Działania w ramach innowacji stawiały uczniów w roli odkrywców, podróżników, tropicieli historii, obserwatorów przyrody, dziennikarzy, artystów i dokumentalistów.
Przy okazji czytania lektur czy klasowych wycieczek pieszych, autokarowych, rowerowych uczniowie poszerzali wiedzę i wypowiadali się w różnej formie. Działania były dokumento-wane w teczce innowacji i na gazetce w sali. O niektórych informowaliśmy na szkolnej stronie internetowej. Wiele udało się zrealizować:
- Przy okazji wycieczek rowerowych i pieszych po okolicy uczniowie poznali historię Pawłowic i dziedzictwo rodu Mielżyńskich (pałac w Pawłowicach, kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Śnieżnej i grób Maksymiliana Mielżyńskiego), wędrowali po Kąkolewie i okolicach śladami Powstańców Wielkopolskich, poznali dawną posiadłość Műllerów – pałac w Górznie i fragmenty pamiętnika ostatniej właścicielki, dotarli też na Polanę Trzech Dębów, pod osieckie wiatraki i do jaworowego Jaru.
- Podczas trzydniowych wycieczek do Łaby w 6. klasie, do Krakowa i Bochni w 7. klasie i do Warszawy w 8. klasie uczniowie poznawali ojczystą historię, a po powrocie redagowali sprawozdanie z wyjazdu i notatkę prasową.
- Po obejrzeniu za pośrednictwem Internetowego Teatru Telewizji spektaklu pt. „Rutka” zdobywali wiedzę o dawnej i współczesnej Łodzi. Poszukiwali informacji, selekcjonowali je, uczyli się korzystać z różnych źródeł wiedzy.
- Przy okazji udziału w akcji „Żonkile” - organizowanej przez Muzeum Żydów Polskich POLIN w Warszawie – przenieśli się do Warszawy z czasów II wojny światowej,
a we współczesnej stolicy szukali śladów upamiętniających lata 1939-1945.
- Udział w akcji charytatywnej – w zbiórce na rzecz dzieci z Madagaskaru, podopiecznych polskich sióstr zakonnych – był okazją do poszerzenia wiedzy o kulturze, przyrodzie i historii Madagaskaru.
- Wystawa plakatów turystycznych Ryszarda Kai pozwoliła poznać formę plakatu turystycznego i różne ciekawe miejsca w Polsce. Przy użyciu rutyn myślenia krytycznego (m.in. „Mostu” i Widzę, myślę, zastanawiam się”) uczniowie interpretowali plakaty, odczytywali metafory i poznawali dziedzictwo kulturowe kraju.
- Wystawa magnesów – pamiątek z podróży, zdjęć i kartek pocztowych była punktem wyjścia do gromadzenia argumentów, że warto podróżować i że warto dokumentować podróże. Chętni zaprojektowali magnesy, które mogłyby być pamiątką z wizyty w urokliwej gminie Osieczna.
- Spotkanie ze studentką kochającą podróże pozwoliło przenieść się do urokliwej Gruzji, poznać jej kulturę, przyrodę i kuchnię, pokazało, że warto uczyć się języków obcych,
bo otwierają one bramy do świata i stało się punktem wyjścia do zadawania pytań
i redagowania artykułu – notatki prasowej ze spotkania.
- Organizowane przez okoliczne ośrodki kultury spotkania z podróżnikami pozwoliły zapoznać się z wieloma zaproszeniami – plakatami. Na ich podstawie uczniowie przypomnieli cechy zaproszenia i przygotowali własne, wykazując się przy tym pomysłowością i talentem artystycznym.
- Wizyta w niszczejącym pałacu zainspirowała do napisania listu oficjalnego, prośby
o dofinansowanie remontu obiektu.
- Z inspiracji limerykami Wisławy Szymborskiej uczniowie tworzyli własne, wykorzystując w nich nazwy miejscowości z najbliższej okolicy.
- Z bohaterami lektur wędrowali po Rzymie za panowania Nerona i po współczesnej stolicy Włoch, z Ebenezerem Scrooge`m przemierzali ulice Londynu, czytając „Stepy akermańskie” A.Mickiewicza znaleźli się niedaleko Krymu, była to okazja do opisu miejsca i poszerzenia wiedzy.
- Poza tym czytali artykuły o tematyce podróżniczej, poznali ofertę wydawniczą
w tym zakresie (czasopisma i książki i z zasobów szkolnej biblioteki, i z prywatnych zbiorów).
- Śpiewali także piosenki turystyczne.
- Podjęli też zadania ortograficzne, ćwicząc pisownię nazw geograficznych wielką literą.
- Wiele zadań dokumentowali na gazetce w sali. Wzbudzała ona zainteresowanie uczniów innych klas.
Każda sytuacja była dobra, by powiązać ją z innowacją. Zrealizowaliśmy, pracując zespołowo, w bardzo dobrej atmosferze, bazując na mocnych stronach poszczególnych członków zespołu, a czasami wychodząc ze swojej strefy komfortu, naprawdę wiele wartościowych przedsięwzięć. Wypowiedzi uczniów podsumowujące innowację też dowodzą, że było warto ją realizować.
Jesienią Dyrektor Alina Żalik wysłała zaproszenie, aby do naszej Szkoły przyjechały Mobilne Laboratoria Przyszłości. Dzięki temu 3 czerwca 60 uczniów wzięło udział w zajęciach w ramach ministerialnego projektu realizowanego przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech. Edukatorzy pracowali z czterema 15-osobowymi grupami. Zajęcia łączyły ze sobą naukę oraz zabawę. W ich trakcie uczniowie rozwijali kreatywność oraz zdolność logicznego myślenia. Poziomy trudności były dostosowane do grupy wiekowej. Uczniowie odkrywali szkolne supermoce, wykorzystując technologie przyszłości. Mogli sprawdzić, jak działają gogle wirtualnej rzeczywistości, zostali wprowadzeni w świat technologii i programowania, budowali z klocków pojazdy i programowali ich funkcje.