AKTUALNOŚCI
26 kwietnia odbyły się Finały Wojewódzkie Igrzysk Dzieci i Igrzysk Młodzieży Szkolnej w Drużynowych Biegach Przełajowych w Żerkowie. Pogoda dopisała, było ciepło i świeciło słońce. Trasa biegów prowadziła przez teren leśny, a start i metę zlokalizowano na stadionie lekkoatletycznym. Grupa młodsza chłopców wywalczyła 9. miejsce, grupa starsza 10. Dziewczęta zdobyły miejsce 19. Indywidualnie złoto zdobył Marcel Maćkowski. Wysokie miejsca wybiegali również Aleksandra Girtler -16. oraz Aleksander Kraśner – 19. W każdym biegu uczestniczyło dwustu, a nawet więcej uczestników. Przed naszymi zawodnikami i zawodniczkami miejsca zajmowali uczniowie ze szkół w Poznaniu, Wrześni, Pile, Raszkowie, Koźminie, Opalenicy, Pleszewie, Ostrowie Wlkp., Krzyżu Wlkp., Kaliszu, Czarnkowie oraz z innych miast. Przepustką do tego etapu było zdobycie drużynowo pierwszego miejsca w Mistrzostwach Powiatu Leszczyńskiego, które odbyły się wcześniej w Pawłowicach. To duży sukces naszych uczniów. Gratulujemy!
W tym roku po raz drugi przyłączyliśmy się do społeczno-edukacyjnej akcji ŻONKILE, którą organizuje warszawskie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Tematem przewodnim tegorocznej edycji była miłość. W pracy z uczniami - od najmłodszych po najstarszych - uwagę skupiliśmy na postawach mających z miłością wiele wspólnego: empatii, wrażliwości na krzywdę innych i poświęcenia na rzecz potrzebujących.
Najmłodsi uczniowie różnymi technikami wykonali żonkile – symbol akcji, dowiadując się przy okazji, co upamiętniają. Rozmawiali o kulturze żydowskiej i o tolerancji.
Starsi pracowali z opowiadaniem Marcina Szczygielskiego pt. „Prawdziwi przyjaciele”, niektórzy samodzielnie czytali ten tekst, inni wysłuchali, jak czyta go ambasadorka akcji - Eliza Rycembel. Zajęcia dostosowane były do wieku uczniów. Rozmawiano o przedwojennych czasach, gdy społeczność żydowska w Polsce stanowiła 30 % mieszkańców. Podjęto temat wojny, która radykalnie zmieniła rzeczywistość bohaterów tekstu – Maciusia i jego rodziny. Uczniowie analizowali świat przedstawiony w opowiadaniu i próbowali ocenić zachowanie bohaterów. Najstarsi wyjaśniali, jak rozumieją słowa Marka Edelmana: "Bo nienawiść dużo łatwiej wzbudzić, niż skłonić do miłości. Nienawiść jest łatwa. Miłość wymaga wysiłku i poświęcenia" i „Musimy mówić w szkołach, przedszkolach, na uniwersytetach, że zło jest złem, że nienawiść jest złem i że miłość jest obowiązkiem. Musimy walczyć ze złem tak, żeby ten, który czyni zło, zrozumiał, że nie będzie dla niego litości”.
Musimy pamiętać, to nasz obowiązek. Musimy znać historię, bo to nauczycielka życia.