ZESPÓŁ SZKÓŁ W KĄKOLEWIE

Uczniowie klasy 8b od klasy piątej w ramach lekcji języka polskiego i zajęć z wychowawcą. realizowali innowację pedagogiczną „Ciekawi świata. W podróży”. W każdej możliwej sytuacji poszerzali swe horyzonty i przekonywali się, że świat jest piękny oraz wart poznania. Przy okazji rozwijali polonistyczne umiejętności. Słowa: różnorodność, niepowtarzalność, zaskoczenie i poszukiwanie stały się kluczami do zajęć. Działania w ramach innowacji stawiały uczniów w roli odkrywców, podróżników, tropicieli historii, obserwatorów przyrody, dziennikarzy, artystów i dokumentalistów.
Przy okazji czytania lektur czy klasowych wycieczek pieszych, autokarowych, rowerowych uczniowie poszerzali wiedzę i wypowiadali się w różnej formie. Działania były dokumento-wane w teczce innowacji i na gazetce w sali. O niektórych informowaliśmy na szkolnej stronie internetowej. Wiele udało się zrealizować:
- Przy okazji wycieczek rowerowych i pieszych po okolicy uczniowie poznali historię Pawłowic i dziedzictwo rodu Mielżyńskich (pałac w Pawłowicach, kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Śnieżnej i grób Maksymiliana Mielżyńskiego), wędrowali po Kąkolewie i okolicach śladami Powstańców Wielkopolskich, poznali dawną posiadłość Műllerów – pałac w Górznie i fragmenty pamiętnika ostatniej właścicielki, dotarli też na Polanę Trzech Dębów, pod osieckie wiatraki i do jaworowego Jaru.

​- Podczas trzydniowych wycieczek do Łaby w 6. klasie, do Krakowa i Bochni w 7. klasie i do Warszawy w 8. klasie uczniowie poznawali ojczystą historię, a po powrocie redagowali sprawozdanie z wyjazdu i notatkę prasową.
- Po obejrzeniu za pośrednictwem Internetowego Teatru Telewizji spektaklu pt. „Rutka” zdobywali wiedzę o dawnej i współczesnej Łodzi. Poszukiwali informacji, selekcjonowali je, uczyli się korzystać z różnych źródeł wiedzy.
- Przy okazji udziału w akcji „Żonkile” - organizowanej przez Muzeum Żydów Polskich POLIN w Warszawie – przenieśli się do Warszawy z czasów II wojny światowej,
a we współczesnej stolicy szukali śladów upamiętniających lata 1939-1945.
- Udział w akcji charytatywnej – w zbiórce na rzecz dzieci z Madagaskaru, podopiecznych polskich sióstr zakonnych – był okazją do poszerzenia wiedzy o kulturze, przyrodzie i historii Madagaskaru.
- Wystawa plakatów turystycznych Ryszarda Kai pozwoliła poznać formę plakatu turystycznego i różne ciekawe miejsca w Polsce. Przy użyciu rutyn myślenia krytycznego (m.in. „Mostu” i Widzę, myślę, zastanawiam się”) uczniowie interpretowali plakaty, odczytywali metafory i poznawali dziedzictwo kulturowe kraju.
- Wystawa magnesów – pamiątek z podróży, zdjęć i kartek pocztowych była punktem wyjścia do gromadzenia argumentów, że warto podróżować i że warto dokumentować podróże. Chętni zaprojektowali magnesy, które mogłyby być pamiątką z wizyty w urokliwej gminie Osieczna.
- Spotkanie ze studentką kochającą podróże pozwoliło przenieść się do urokliwej Gruzji, poznać jej kulturę, przyrodę i kuchnię, pokazało, że warto uczyć się języków obcych,
bo otwierają one bramy do świata i stało się punktem wyjścia do zadawania pytań
i redagowania artykułu – notatki prasowej ze spotkania.
- Organizowane przez okoliczne ośrodki kultury spotkania z podróżnikami pozwoliły zapoznać się z wieloma zaproszeniami – plakatami. Na ich podstawie uczniowie przypomnieli cechy zaproszenia i przygotowali własne, wykazując się przy tym pomysłowością i talentem artystycznym.
- Wizyta w niszczejącym pałacu zainspirowała do napisania listu oficjalnego, prośby
o dofinansowanie remontu obiektu.
- Z inspiracji limerykami Wisławy Szymborskiej uczniowie tworzyli własne, wykorzystując w nich nazwy miejscowości z najbliższej okolicy.
- Z bohaterami lektur wędrowali po Rzymie za panowania Nerona i po współczesnej stolicy Włoch, z Ebenezerem Scrooge`m przemierzali ulice Londynu, czytając „Stepy akermańskie” A.Mickiewicza znaleźli się niedaleko Krymu, była to okazja do opisu miejsca i poszerzenia wiedzy.
- Poza tym czytali artykuły o tematyce podróżniczej, poznali ofertę wydawniczą
w tym zakresie (czasopisma i książki i z zasobów szkolnej biblioteki, i z prywatnych zbiorów).
- Śpiewali także piosenki turystyczne.
- Podjęli też zadania ortograficzne, ćwicząc pisownię nazw geograficznych wielką literą.
- Wiele zadań dokumentowali na gazetce w sali. Wzbudzała ona zainteresowanie uczniów innych klas.

Każda sytuacja była dobra, by powiązać ją z innowacją. Zrealizowaliśmy, pracując zespołowo, w bardzo dobrej atmosferze, bazując na mocnych stronach poszczególnych członków zespołu, a czasami wychodząc ze swojej strefy komfortu, naprawdę wiele wartościowych przedsięwzięć. Wypowiedzi uczniów podsumowujące innowację też dowodzą, że było warto ją realizować.

Gościmy

Odwiedza nas 16  gości oraz 0 użytkowników.